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<p>Poco lontano da Sulmona (AQ) alle pendici del Monte Morrone, proprio al di sotto dell'eremo di papa Celestino V, si trova il grande santuario dedicato ad Ercole Curino. Si tratta di un santuario confederale al quale facevano riferimento tutti gli abitati della zona (fase italica IV-III sec. a.C.) e monumentalizzato dopo la guerra sociale.</p> <p>Il monumento consta di due terrazzamenti di epoca diversa.&nbsp; Una scalinata a due rampe consente l'accesso al terrazzo superiore, il più antico, al centro del quale si trova il sacello che conserva parte della ricca decorazione parietale. Il pavimento è coperto da un mosaico policromo. <br>Sulla seconda rampa si conservano la fontana, che prendeva l'acqua da una sorgente posta più a monte, e il donario, blocco di pietra cavo al centro ed originariamente chiuso da un coperchio.</p> <p>Di rilevante interesse archeologico è il bronzetto di Ercole a riposo (esposto al Museo Archeologico Nazionale Villa Frigerj di Chieti) rinvenuto all'interno del sacello.</p> The temple dedicated to Curian Hercules rises on a sacred area frequented uninterruptedly by pagans (the earliest evidences are rock-paintings discovered in a few caves at the foot of Monte Morrone) and by Christians, who occupied the area above, where there is the Celestinian hermitage of Sant'Onofrio. Situated on the main cattle-track that connects L'Aquila to Foggia, since its foundation in the II-I century B.C the temple had given hospitality to shepherds and sheep looking for Hercules's protection. The structure develops on two levels: a lower terrace and an upper one. The latter includes the remains of an arcade, a little temple, whose mosaic floors are decorated with sea-scenes, and a stone fountain carved in the rock. The lower terrace consisted of fourteenth barrel-vaulted rooms, most likely intended for commercial activity. The temple was deserted in the II century A.D., when a landslide made it inaccessible; an excavation carried out in the Fifties of the XX century brought to light the sanctuary, which, since the Middle Ages had been mistaken for Ovid's suburban villa.
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